نکات مهم در خرید لپ تاپ – چه نوع لپ تاپی بخریم ؟

نکات مهم در خرید لپ تاپ – چه نوع لپ تاپی بخریم بهتره ؟

هنگامی که فردی میخواهد لپ تاپی برای خود بگیرد از خود یا فروشنده لپتاپ این سوالات را دارد . چه لپ تاپی بخریم یا اینکه چه نوع لپ تاپی بخریم بهتره و یکسری سوالات دیگر. برای خرید لپتاپ شما باید خیلی از معیارها رو در نظر بگیرید. اول اینکه بودجه شما چقدر است. اینکه صفحه نمایش برای شما مهم است. یا رم و سی پی یو خوب ،ملاک شماست.

اصلا لپتاپ را برای چه میخواهید ؟ برای گیم میخواهید ، برای طراحی یا تدوین میخواهید ، یا برای کار اداری یا کارهای دانشجویی  و یا اینکه برای استفاده های معمول خانگی. بین باتری و گرافیک کدام برای شما اولویت بیشتری دارد و موارد دیگر. بطور کلی شما باید بودجه و کاری که می خواهید انجام بدید را در نظر بگیرید تا یک انتخاب خوب داشته باشید. نکات مهم در خرید لپ تاپ وجود دارند که اگر آنها را رعایت کنید بعداً از انتخاب خود پشیمان نخواهید شد.

۱- اندازه و وزن

نکات مهم در خرید لپ تاپ - چه نوع لپ تاپی بخریم
سایز و وزن لپ تاپ – چه نوع لپ تاپی بخریم

هنگام خرید لپ تاپ باید به اندازه و وزن آن توجه کنید. برای مثال برای کارهای گرافیکی یا طراحی شما نیازمند یک لپتاپ با سایز متوسط به بالا هستید. سایز لپتاپ مانند رم یا هارد نیست که بعدا بتوانید آن را ارتقا دهید . اندازه لپ تاپ ها از ۱۱.۶ تا تا ۱۷.۳ اینچ هستند. اگر قابلیت حمل و نقل یکی از اولویت های شماست باید دنبال یک سایز کوچک تر و نازک تر باشید. به لپ تاپ هایی که دارای فرم باریک و سبک وزن هستند اصطلاحاً UltraBook الترابوک می گویند مانند سری Yoga لنوو  و یا سری Zenbook ایسوس . اگر هم که گیمر هستید حتما به یک لپ تاپ با صفحه نمایش بزرگ و سنگین تر بخاطر کانفیگ بالا خواهید داشت.

۲- کیفیت صفحه نمایش

نکات مهم در خرید لپ تاپ - چه نوع لپ تاپی بخریم
کیفیت صفحه نمایش لپتاپ – چه لپ تاپی بخریم

از آنجا که ممکن است ساعتهای طولانی به صفحه نمایش لپ تاپ خیره شوید باید در انتخاب آن دقت داشته باشید تا کمتری خستگی و یا آسیبی به چشم شما نرسد. این روزها خیلی بدنبال صفحه نمایش لمسی هستند که کار آنها را بسیار راحت می کند. اما با تمام مزایایی که یک صفحه نمایش لمسی دارد یک جلوه براق هم به صفحه نمایش می دهد که اغلب کمی حساس به تابش خیره کننده هستند. این برای بازی یا تماشای محتوا یا ویرایش تصویر و ویدیو میتواند یک مشکل باشد. نکته بعدی در انتخاب یک صفحه نمایش خوب وضوع تصویر آن است . اگر وضوع لپ تاپ روی ۱۹۲۰×۱۰۸۰  Full HD تنظیم شود کیفیت خوبی را خواهید داشت اگر بالاتر هم بود که چه بهتر. صفحه نمایش لپ تاپ های جدید وضوع ۴K را هم پشتیبانی می کنند.

۳- کیفیت کیبورد

نکات مهم در خرید لپ تاپ - چه نوع لپ تاپی بخریم
کیفیت کیبورد لپ تاپ – نکات مهم در خرید لپ تاپ

اگر برای مدتی زیادی تایپ می کنید یا یک برنامه نویس یا تایپیست هستید باید لپ تاپ دارای صفحه کلید و کیبورد راحتی باشد . اندازه کلیدها ، نرم بودن کلیدها و طراحی و فاصله کلیدها باید طوری باشند که تایپ شما را تسریع کند و بعد از مدتی احساس خستگی نکنید. ضمناً بسیاری از لپ تاپ ها دارای نور پس زمینه کیبورد هستند که بهنگام تاریکی و شب براحتی میتوانید کار خود را انجام دهید.

۴- پردازنده

نکات مهم در خرید لپ تاپ - چه نوع لپ تاپی بخریم
انتخاب پردازنده مناسب – نکات مهم در خرید لپ تاپ

اصلی ترین و اولین معیار انتخاب افراد برای انتخاب لپ تاپ پردازنده یا CPU آن است. CPU مغز سیستم و پردازشگر اصلی سیستم شماست پس برای انتخاب اون باید نهایت وسواس را به خرج دهید. اینتل Intel و ای ام دی AMD دو شرکت غول پیکر تولید پردازنده ها هستند که میتوان گفت رقیبی برای آنها نمیتوان یافت. اینتل از محبوبیت بیشتری در بازار کامپیوتر برخوردار است و به گفته خیلی از متخصصین و آمارها از رقیب خود قوی تر است. هر چند در بعضی از مسائل گرافیکی و گیم این AMD است که گوی سبقت را گرفته.

چهار سری معروف اینتل Core i3 , Core i5 , Core i7 , Core i9 هست که از نسل های یک ۲۰۱۱ تا به امروز که نسل ۱۰ هستند، تولید میشوند . هر چه این سری ها نسل بالاتری باشند بهینه تر و بنسبت قوی تر هستند. درباره پردازنده ها خیلی از نکات هست که اگر بهش بپردازیم خودش یک مقاله مفصل خواهد شد ، پس تحقیق کامل در این باره را به خود شما واگذار می کنیم.

۵- حافظه RAM

نکات مهم در خرید لپ تاپ - چه نوع لپ تاپی بخریم
انتخاب رم RAM لپتاپ – چه نوع لپ تاپی بخریم بهتره ؟

در قدیم برای گرفتن بهترین نتیجه و کارایی بندرت به ۴ گیگابایت رم نیاز بود ولی اینروزها اغلب مشتریان بدنبال حداقل ۸ گیگابایت رم هستند و کاربران حرفه ای تر نیز ۱۶ گیگابایت به بالا را برای سیستم خود در نظر می گیرند. رم امکان همزمان اجرای برنامه ها را به شما می دهد. پس اگه از کسانی هستید که چندین برنامه رو باهم اجرا می کنید می بایست به رم لپتاپ خود توجه ویژه ای داشته باشید تا باعث کندی یا هنگ سیستم نشوید. جدیدترین رم ها از نوع DDR4 هستند هرچند که چندین ساله نوع DDR3 اغلب بازار را گرفته است ولی دیگر در لپتاپهای جدید باید به DDR4 مهاجرت کنیم . ضمناً به بافر رم خود نیز در هنگام خرید حتما توجه داشته باشید.

۶- حافظه ذخیره سازی

نکات مهم در خرید لپ تاپ - چه نوع لپ تاپی بخریم
انتخاب هارد و حافظه ذخیره سازی مناسب – نکات مهم در خرید لپ تاپ

ظرفیت هارددیسک ها برای عکاسان ، فیلم برداران و تدوین گرها و … بسیار مهم است. اما امروزه بیشتر مخاطبان دنبال لپ تاپ هایی با حافظه SSD هستند که سرعت لپ تاپ شما را به طرز عجیبی بالا خواهد آورد ولی مشکلی که هست قیمت بنسبت گران تر از هاردهای معمولی هستند. پیشنهاد ما این است که لپتاپ با حافظه SSD در اولویت باشد . اگر هم اینکه لپتاپ دو هارد را پشتیبانی می کند. می توانید SSD و HDD را کنار هم داشته باشید . یعنی هم از سرعت SSD (در این مواقع نصب سیستم عامل/ویندوز معمولا روی SSD انجام می گیرد) و هم حجم مناسب فضای ذخیره سازی بهره مند می شوید. البته لپ تاپ هایی که دو هارد را پشتیبانی نمی کنند می توانید DVD-RW را دربیارید و بجای آن یک SSD بگذارید.( آموزش آن در این مقاله)

۷- گرافیک

نکات مهم در خرید لپ تاپ - چه نوع لپ تاپی بخریم
انتخاب گرافیک مناسب – چه لپ تاپی بخریم

با لپتاپ تان می خواهید چه کاری انجام دهید؟ اگر می خواهید با لپ تاپ تان کارهای معمول خانگی ،تماشای فیم ، مرور وب ، آفیس ، کارهای حسابداری ، بورس و یا موارد دیگر انجام دهید ، گرافیک مجتمع یا همان آنبرد لپتاپ بدون هیچ مشکلی کار شما را انجام می دهد . ولی اگر می خواهید یک بازی با گرافیک بالا و بروز یا طراحی سه بعدی یا تدوین و رندرینگ حرفه ای را انجام دهید حتما لپ تاپ شما باید یک کارت گرافیک مجزا داشته باشد. البته این نکته را هم باید بگوییم که گرافیک آنبورد لپ تاپ های به مرور زمان اینقد خوب شدند که حتی بازی متوسط رو به بالا را هم میتوانند اجرا کنند.

۸- عمر باتری

نکات مهم در خرید لپ تاپ - چه نوع لپ تاپی بخریم
انتخاب باتری لپتاپ مناسب – نکات مهم در خرید لپ تاپ

یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب یک لپتاپ عمر باتری آن است که چقدر زمان می برد تا تخلیه شود. البته متغیرهای زیادی روی زمان نگهداری شارژ باتری تاثیرگذارند ، مثلا اگر شما بازی با گرافیک بالا یا تماشای فیلم بصورت آنلاین انجام دهید ، سریعتر باتری لپتاپ خالی می شود. البته زمان شارژ باتری بصورت میانگین و برای کارهای معمول گفته می شود. اینکه باتری شما ۶ سلولی است یا ۹ سلولی که قطعا ۹سلولی توانایی نگهداری شارژ بیشتری را برای لپتاپ شما خواهد داشت . البته شرایط نگهداری شارژ باتری به دیگر عواملی مثل نوع مدل سی پی یو که از نوع کم مصرف باشه یا خیر ، فن ها و طراحی بکار رفته در لپتاپ و یا اینکه بخواهید از لپتاپ در زیر کولر استفاده کنید یا در محیط باز و شرایط گرم.

۹- USB 3.0

نکات مهم در خرید لپ تاپ - چه نوع لپ تاپی بخریم
انتخاب لپتاپی با پورت USB3 – چه نوع لپ تاپی بخریم

USB3 انتقال اطلاعات را قطعا بسیار سریعتر از USB2 انجام می دهد. این نکته را مدنظر داشته باشید که USB3.1 یک نسخه بالاتر از USB3.0 است و به رنگ آبی کاملا مشخص است.

۱۰- امنیت بیومتریک

نکات مهم در خرید لپ تاپ - چه نوع لپ تاپی بخریم

اگر به امنیت اطلاعات خود اهمیت می دهید ، یکی از خصوصیاتی که باید در نظر بگیرید حسگر اثر انگشت لپتاپ است. با این کار فقط شما می توانید به سیستم لاگین کنید. در لپ تاپ های نسل جدید یک قدم جلوتر رفته و فناوری تشخیص چهره را نیز به آن اضافه کردند. این فناوری به سبک FaceID معرفی شده که به شما امکان می دهد لپ تاپ خود را با یک نگاه باز کنید.

۱۱- کیفیت ساخت

 

نکات مهم در خرید لپ تاپ - چه نوع لپ تاپی بخریم
کیفیت ساخت و طراحی بدنه لپتاپ – نکات مهم در خرید لپ تاپ

مهم نیست که شما چقدر از لپتاپ خوب نگهداری می کنید. هر لحظه این امکان وجود دارد که لپتاپ از دستتون رها شود و بجای سفت و سختی برخورد کند و یا اینکه آب یا گرد و غباری به داخل آن نفوذ کند. هر لپتاپی ممکن است چند گواهینامه استاندارد را گرفته باشد. اغلب لپ تاپ های امروزی در برابر باران و گرد و غبار مقاوم هستند. بطور کلی لپ تاپ های صنعتی از لحاظ امنیت و نفوذناپذیری از لپ تاپ های خانگی مقاومت بیشتری دارند.

 

منبع : www.pcworld.idg.com.au

 

در مقاله آموزشی بالا نکات مهم در خرید لپ تاپ را بیان کردیم و به سوالاتی از قبیل اینکه چه لپ تاپی بخریم ، جواب دادیم. امیداوریم که مقاله براتون مفید بوده باشه . آی تی رایان را به دوستانتون معرفی کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید :