تفاوت هارد HDD با SSD
تفاوت هارد HDD با SSD چیست ؟

تفاوت هارد HDD با SSD چیست ؟  مقایسه هاردهای HDD با SSD

شاید خیلی از شماها نام هاردهای SSD را شنیده باشید ، ولی ممکن است تفاوت های آنها را بخوبی ندانید و اینکه کدام ارزش خرید بیشتری دارند و کدام میتوانند عملکرد بهتری برای سیستم داشته باشند. در این مقاله بصورت مختصر و مفید تفاوت تفاوت هارد HDD با SSD را برای شما خواهیم گفت.

مطالبی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت :

  1. ویژگی های دیسک های مغناطیسی
  2. ویژگی های دیسک های حالت جامد
  3. ویژگی های متمایز هاردهای SSD از هاردهای مغناطیسی
  4. نتیجه گیری

 

۱- ویژگی های دیسک های مغناطیسی

اگر به دیسک مغناطیسی از داخل نگاه کنیم ، دستگاهی است که از چندین دیسک ، هد خواندن و نوشتن و یک درایو الکتریکی تشکیل شده است. که دیسک را چرخانده و هدها را حرکت می دهد.سرعت خواندن و نوشتن چنین دیسک هایی می تواند ۶۰ تا ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه (با توجه به مدل و سازندش) باشد. سرعت چرخش دیسک ها بطور معمول از ۵ تا ۷ هزار دور در دقیقه تغییر می کند . در بعضی از مدل ها به ۱۰ هزار دور در دقیقه هم می رسد.

تفاوت هارد HDD با SSD

مزایا :

  • قیمت پایین تر برای یک گیگابایت
  • فضای بیشتر برای ذخیره سازی داده ها

معایب :

  • سر و صدایی که ممکن است از چرخش دیسک ها به وجود آید
  • سرعت خواندن و نوشتن کم است
  • احتمال آسیب مکانیکی بالاتر است

۲- ویژگی های دیسک های حالت جامد

یک دیسک حالت جامد اساسا از دیسک های مغناطیسی متفاوت است . هیچ بخش متحرکی وجود ندارد. یعنی هیچ موتور الکتریکی و هدی وجود ندارد. و این همه به لطف یک روش کاملا جدید ذخیره سازی داده هاست. در حال حاضر چند نوع حافظه در SSD ها استفاده میشود. همچنین این نوع دیسک ها دارای دو رابط اتصال SATA و ePCI هستند. برای نوع SATA سرعت خواندن و نوشتن می تواند تا ۶۰۰ مگابایت در ثانیه باشد.و در ePCI سرعت خواندن/نوشتن از ۶۰۰ مگابایت تا ۱ گیگابایت در ثانیه متغیر است.

مقایسه هاردهای HDD با SSD

مزایا :

  • بدون سر و صدا
  • سرعت بالای خواندن و نوشتن
  • کمتر حساس به آسیب دیدگی

معایب :

  • هزینه بالای برای یک گیگابایت

 

۳- ویزگی های متمایز هاردهای SSD از هاردهای مغناطیسی

دیسک های حالت جامد یا SSD ها هر ساله دارند گسترش پیدا می کنند و اکنون در کلیه بازارها یافت می شود .  از لپ تاپ ها بگیر تا سرورها . اون هم بخاطر سرعت بالا و قابل اطمینان بالایی که دارند هست. بطور عمده تفاوت هارد HDD با SSD در نحوه ذخیره سازی داده هاست. در HDD از یک روش مغناطیسی استفاده می کند یعنی داده ها بوسیله مغناطیس کردن قسمت های از دیسک ، نوشته می شوند. در SSD تمام اطلاعات در یک نوع خاص از حافظه ذخیره می شوند که در قالب تراشه ارائه می شوند.

نتیجه گیری

اصلی ترین تفاوت هارد HDD با SSD سرعت ذخیره سازی آن هاست . اگر بدنبال سرعت و عملکرد بالاتری در سیستم خود هستید حتماً SSD کارایی بسیار بالاتری دارند و می توانند بهترین انتخاب باشند ولی اگر بدنبال ذخیره سازی اطلاعات با حجم زیاد هستید و پول کافی ندارید HDD ها برای شما بسیار مقرون به صرفه تر هستند. پیشنهاد ما به شما استفاده ترکیبی از این دیسک هاستبه اینصورت که از یک SSD با حجم پایین برای ویندوز و بالا بردن کارایی نرم افزارها استفاده کنید و از دیسک HDD دیگر برای ذخیره سازی فایل ها و برنامه ها و دایکیومنت های خود استفاده کنید.

 

در این آموزش ما به تفاوت هارد HDD با SSD پرداختیم و ویژگی های هر کدام را برای شما شرح دادیم و با مقایسه هاردهای HDD با SSD مزیت ها و معایب هر کدام را برایتان توضیح دادیم. اگر این مطلب برای شما مفید بود، مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید :